Energieverbruik door bewegen
Energieverbruik door bewegen

auteur Dr Tempels Francine van www.wellbe.be

Actief bewegen ter verhoging van het energieverbruik
MEER BEWEGEN HELPT SNELLER VERMAGEREN

Fysieke activiteit is een essentieel onderdeel van het gezond afvallen
Het verhogen van de dagelijkse fysieke activiteit heeft een aantal gunstige effecten op gewichtsverlies.

OBewegen, stappen teller, dieet, afvallen, sportp het lichaamsgewicht: om 1 kg vet te verbranden moeten er 7.000 Kcal verbruikt worden. Als u dagelijks extra 300 Kcal verbruikt door fysiek actief te zijn, hebt u op één jaar een energiedeficit van 15,6 kg vet (300 Kcal x 365 dagen =109.500 Kcal/7.000 Kcal= 15,6 kg)
Op de lichaamssamenstelling: fysieke activiteit zorgt voor een daling van de vetmassa en een toename van de vetvrije massa (spieren). Bovendien is er een relatief grotere afname van het visceraal vet (= vet rond de buik).
Op de capaciteit voor mobilisatie en verbranding van vet: door uithoudingsactiviteiten zal het verbruik van triglyceriden (= vorm van vetten) toenemen.
Op de gemoedstoestand: tijdens en onmiddellijk na inspanning worden in de hersenen chemische stoffen vrijgemaakt, endorfines genaamd, die een gevoel van euforie geven. Door deze verbeterde gemoedstoestand zal een dieet ook beter volgehouden worden.
SPIEREN verbruiken energie en helpen op die manier uw gewicht onder kontrole te houden...dus hoe meer spiermassa hoe minder jojo effect!

Verder heeft regelmatige fysieke activiteit nog een aantal andere voordelen op uw gezondheid:

  • Vermindert het risico op de ontwikkeling van een hartziekte en het risico om eraan te sterven
  • Verbetert de bloedcirculatie
  • Vermindert het risico op een hartaanval
  • Vermindert het risico op een tweede hartaanval bij mensen die een hartaanval hebben gehad
  • Verlaagt het cholesterolgehalte
  • Verlaagt het risico op een hoge bloeddruk en verlaagt de bloeddruk bij mensen die lijden aan hypertensie
  • Vermindert het risico op diabetes (type 2)
  • Vermindert het risico op darmkanker
  • Vermindert gevoelens van angst en depressie
  • Verhoogt het mentaal welbevinden en vermindert gevoelens van stress
  • Bezorgt u meer levensenergie
  • Houdt het beendergestel, de spieren en de gewrichten in een goede conditie
  • Verhoogt de uithouding, de kracht, de lenigheid en het evenwicht
  • Helpt ouderen om sterker te worden en om beter te kunnen bewegen met een lager risico op vallen of oververmoeidheid


Waarom "stappentellers"?

U wilt meer bewegen, maar vreest dat uw drukke agenda dat niet toelaat? Het 10.000 stappen-programma stelt u in staat meer beweging in te bouwen in uw dagelijks leven. U hoeft echt geen topsporter of fitnessfanaat te zijn. Gewoon stappen is al genoeg.
Hoe weet u nu of u dagelijks genoeg beweegt? De stappenteller is een handig hulpmiddel.
Een ‘stappenteller’ of ‘pedometer’ is een toestel die de hoeveelheid stappen nagaat die een persoon zet. Het is een klein toestelletje dat op de heup wordt gedragen. Het geeft op elk moment aan hoeveel stappen iemand die dag al heeft gezet.

Wandelen is, net zoals fietsen, een goede en eenvoudige manier om dagelijks voldoende beweging te krijgen. Het bereiken van 10.000 stappen per dag, of de gelijkgestelde hoeveelheid beweging, zal u helpen om gezond te worden en uw gewicht onder controle te houden.

10 000 stappen per dag lijkt u misschien veel. In de loop van de dag zetten de meeste mensen echter 4.000 tot 6.000 stappen, zonder extra inspanningen! 10.000 stappen zetten op een dag is dus zeer haalbaar.

auteur Dr Tempels Francine van www.wellbe.be

Actief bewegen ter verhoging van het energieverbruik
MEER BEWEGEN HELPT SNELLER VERMAGEREN

Fysieke activiteit is een essentieel onderdeel van het gezond afvallen
Het verhogen van de dagelijkse fysieke activiteit heeft een aantal gunstige effecten op gewichtsverlies.

OBewegen, stappen teller, dieet, afvallen, sportp het lichaamsgewicht: om 1 kg vet te verbranden moeten er 7.000 Kcal verbruikt worden. Als u dagelijks extra 300 Kcal verbruikt door fysiek actief te zijn, hebt u op één jaar een energiedeficit van 15,6 kg vet (300 Kcal x 365 dagen =109.500 Kcal/7.000 Kcal= 15,6 kg)
Op de lichaamssamenstelling: fysieke activiteit zorgt voor een daling van de vetmassa en een toename van de vetvrije massa (spieren). Bovendien is er een relatief grotere afname van het visceraal vet (= vet rond de buik).
Op de capaciteit voor mobilisatie en verbranding van vet: door uithoudingsactiviteiten zal het verbruik van triglyceriden (= vorm van vetten) toenemen.
Op de gemoedstoestand: tijdens en onmiddellijk na inspanning worden in de hersenen chemische stoffen vrijgemaakt, endorfines genaamd, die een gevoel van euforie geven. Door deze verbeterde gemoedstoestand zal een dieet ook beter volgehouden worden.
SPIEREN verbruiken energie en helpen op die manier uw gewicht onder kontrole te houden...dus hoe meer spiermassa hoe minder jojo effect!

Verder heeft regelmatige fysieke activiteit nog een aantal andere voordelen op uw gezondheid:

  • Vermindert het risico op de ontwikkeling van een hartziekte en het risico om eraan te sterven
  • Verbetert de bloedcirculatie
  • Vermindert het risico op een hartaanval
  • Vermindert het risico op een tweede hartaanval bij mensen die een hartaanval hebben gehad
  • Verlaagt het cholesterolgehalte
  • Verlaagt het risico op een hoge bloeddruk en verlaagt de bloeddruk bij mensen die lijden aan hypertensie
  • Vermindert het risico op diabetes (type 2)
  • Vermindert het risico op darmkanker
  • Vermindert gevoelens van angst en depressie
  • Verhoogt het mentaal welbevinden en vermindert gevoelens van stress
  • Bezorgt u meer levensenergie
  • Houdt het beendergestel, de spieren en de gewrichten in een goede conditie
  • Verhoogt de uithouding, de kracht, de lenigheid en het evenwicht
  • Helpt ouderen om sterker te worden en om beter te kunnen bewegen met een lager risico op vallen of oververmoeidheid


Waarom "stappentellers"?

U wilt meer bewegen, maar vreest dat uw drukke agenda dat niet toelaat? Het 10.000 stappen-programma stelt u in staat meer beweging in te bouwen in uw dagelijks leven. U hoeft echt geen topsporter of fitnessfanaat te zijn. Gewoon stappen is al genoeg.
Hoe weet u nu of u dagelijks genoeg beweegt? De stappenteller is een handig hulpmiddel.
Een ‘stappenteller’ of ‘pedometer’ is een toestel die de hoeveelheid stappen nagaat die een persoon zet. Het is een klein toestelletje dat op de heup wordt gedragen. Het geeft op elk moment aan hoeveel stappen iemand die dag al heeft gezet.

Wandelen is, net zoals fietsen, een goede en eenvoudige manier om dagelijks voldoende beweging te krijgen. Het bereiken van 10.000 stappen per dag, of de gelijkgestelde hoeveelheid beweging, zal u helpen om gezond te worden en uw gewicht onder controle te houden.

10 000 stappen per dag lijkt u misschien veel. In de loop van de dag zetten de meeste mensen echter 4.000 tot 6.000 stappen, zonder extra inspanningen! 10.000 stappen zetten op een dag is dus zeer haalbaar.

Pagina 2

Hoe?

Bevestig de stappenteller met de clip aan de bovenrand van uw broek of rok, aan uw riem of aan de voorzak van uw broek.

Bouw meer beweging in uw dagelijks leven door:

  • Overal de trap te nemen i.p.v. de lift
  • Kortere verplaatsingen bij voorkeur te voet of met de fiets te doen
  • De wagen verder parkeren van de plaats van bestemming
  • Ga tijdens de week s’ avonds regelmatig eens wandelen of fietsen i.p.v. TV te kijken of te lezen
  • Ga tijdens de middagpauze wandelen of enkele trappen lopen
  • Als u met het openbaar vervoer reist, stap dan een halte vroeger af en doe de resterende afstand te voet.
  • Probeer zelf te tuinieren of zelf de auto te wassen
  • Is 10 000 stappen genoeg voor gewichtsstabilisatie?

10 000 stappen komt overeen met een energieverbruik van 300 Kcal. In een wetenschappelijke studie uitgevoerd bij vrouwen van middelbare leeftijd bleek dat vrouwen die meer dan 10.000 stappen per dag deden, onder meer een lager lichaamsgewicht hadden en een lager vetpercentage in vergelijking met hun sedentaire leeftijdsgenoten!

 

Kan ik nog andere activiteiten doen?

Fietsen op hometrainer (50 watt): 315 Kcal/uur
Fietsen op hometrainer (100 watt): 580 Kcal/uur
Fietsen (16 km/uur): 420 Kcal/uur
Fietsen (20 km/uur): 630 Kcal/uur
Zwemmen: 630 Kcal/uur

Waarden voor een persoon van 100 kg

bron : welbe.be