Walnoten: gezonder dan olijfolie
Walnoten: gezonder dan olijfolie

Walnoten zijn nog beter tegen hart- en vaatziekten dan olijfolie. Al jaren dachten we dat olijfolie de oorzaak is dat mensen in het Middellandse Zeegebied zo gezond zijn. Walnoten blijken echter beter in staat om slagaders flexibel te houden. De noten vergroten de elasticiteit van slagaders dankzij de onverzadigde vetzuren die ze bevatten. Dit blijkt uit een Spaanse studie.

Goed voor het hart
Aan de studie deden 24 proefpersonen mee, de ene helft met een hoog cholesterolgehalte in hun bloed en de andere helft met een normaal cholesterolgehalte. Elk groep kreeg een vette maaltijd bestaande uit een wit broodje met salami en kaas en een volvette yoghurt. Bij de ene groep werden vijf theelepels olijfolie aan de maaltijd toegevoegd, bij de andere groep acht gepelde walnoten. In een maand kreeg een groep de eerste twee weken olijfolie en de laatste twee weken walnoten, bij de andere groep was het precies andersom.
Bij personen met een hoog cholesterol nam de elasticiteit van de slagaders toe na het eten van walnoten en nam het af na het consumeren van olijfolie. Bij personen met een normaal cholesterol bleef de elasticiteit gelijk na walnoten en nam die af na olijfolie. De onderzoekers concludeerden dat zowel walnoten als olijfolie helpen om na een vette maaltijd ontstekingen in de slagaders te verminderen.

Mediterraan dieet
Elke keer als we een vette maaltijd eten, veroorzaken de vetmoleculen een ontstekingsreactie die de elasticiteit van de slagaders vermindert. Als het vet niet wordt geneutraliseerd, verharden de slagaders en dat kan weer leiden to hart- en vaatziekten. De kans op deze ziekten neemt af als mensen een mediterraan dieet volgen, dat de hoeveelheid cholesterol in het bloed verlaagt. Het dieet is rijk aan graan, vis, groenten, peulvruchten, noten, olijfolie en arm aan melkproducten.